Tuesday, August 3, 2010

setitis tinta..

hmm..aku xtaw nk tls pe..bnyk mende dlm kpale.tp xtaw cne nk terjemah dlm bentuk kata-kata.aku x pndai berkata-kata,bermadah bicara..tp atas permintaan cik nur nabilah bt mazelan@zulkifli,aku update gak blog aku ni..dy kate wat cam diari.adoi3..aku x pnah ade diari..smuenye simpan sendiri..anyway,aku try gak..

sepanjang cuti ni mmg bnyk perkara yg mematangkan aku berlaku..1st, berkursus ngn owg yg lbh dewasa n berpengalaman mendedahkan aku kpd realiti kehidupan di luar sane.aku kongsi 1 cte pngalaman yg ly dijadikan iktibar sbg seorg ank muda.ade sorg pkcik ni,pgl dy cik wan.da 35 thn berkecimpung dlm perniagaan.semuenye bermula atas desakan hidup..asalnya dy merantau,tp x direstui mak.dy kawen ngn anak tauke balak.disebabkan dy miskin n x berharta,dy n isteri dibuang daerah.mcm2 kje dy wat utk sara hdup esp bile ank2 da membesar.antara pengalaman menarik yg cik wan ni cte,dy pnah jual vcd pirate kt psr mlm.untung bersih ly mencapai 4 angka.dlm 9 thn gak cik wan wat bisnes in order to survive.bila dy da berharta,bpk mertua soh dy n family blk kg.sgup nk bg harta coz xnk menantu dy wat kje2 yg ly dikire x msuk akal tu.tp cik wan xnk..dy nk gak berdikari sdr..bile pk2 blek ciri2 krs kpale cik wan ni ade cket kt bpk aku.huhu..

blk johor plak, aku diminta utk amek medic n be a doctor..wah3...xly handle towl..aku senyum j la..aku tnm dlm aty,blaja tu wajib,kje tu rezeki..ykin yg Allah lby mengetahui pe yg t'baek ntok hmbanya..manusia hnya mpu merancang,DIA yg menentukan.pk positif disebalik stiap kejadian yg berlaku..ade hikmahnye.kalo xdpt skrg,mgkin dpt di akhirat,xpown dpt dlm bentuk laen..kite j yg x sedar..angkuh n sombong..huhu..ade rezeki,ade la..mohon pd yg esa..jgn sesekali merungut.bnyk merungut n mengeluh, clap time,laen jdnye t..

realiti kehidupan..indah khabar dari rupa..sesaat kemanisan akan mengingatkan kita setahun kepahitan.sedetik kepuasan,mampu membuatkan kita alpa n lalai pd masa hadapan.bila da hlg sesuatu,baru tahu yg sesuatu amat berharga.mase ade, dipandang enteng.ble da xde,baru nk cari.cne tu? but that's the real life now..setiap owg ly berubah,jahat jadi baek o baek jadi jahat.semuenye atas nawaitu masing2.1 perubahan yg istiqamah lby baek dr 10 perubahan yg sementara.adoi3..pe yg aku karutkan ni..whateva,..

xde perkara yg xly berubah n diubah..kalo kne pd cara n keadaan..insyaallah boleh..

No comments:

Post a Comment

.s.e.t.i.t.i.s.t.i.n.t.a.